fredag 2 december 2016

Fredagsanekdot - ibland är man vältajmad

Som jag skrev om igår har jag viktat ner Opus och idag kom en nyhet att de tappat kontraktet i Missouri - ett litet kontrakt som inte förstör caset i mina ögon i alla fall. Oavsett så blev det i alla fall vältajmat då bolaget går ner ganska mycket idag. Men detta fick mig att minnas tidigare i år då jag ännu en gång hade flax i mitt Opus innehav.

Det var den 19 April och Opus hade börjat stiga ganska kraftigt till stor del på ett pressmeddelande om att Riksdagen hade röstat emot förslaget om att fordon inte skulle behöva besiktigas lika ofta längre.

Jag hade precis ätit lunch på jobbet, druckit mitt kaffe och som vanligt började det trycka på där bak. Jag går på toaletten, drar fram mobilen (som väl alla gör idag?!) och loggar in på banken för att kolla hur portföljen går. Börjar alltid med att kolla nyheter/PM från mina innehav, inget nytt har hänt på morgonen. Portföljen går bra för dagen - allt är frid och fröjd så jag går in på Opus som jag byggt upp till ett av mina största innehav de sista veckorna för att kolla lite orderdjup etc. Där ser jag en nyhet som inte fanns när jag loggade in:

"RIKSDAGEN HAR EJ RÖSTAT EMOT TRANSPORTSTYRELSENS FÖRSLAG"

VA?!?!?! Jag kollar tidsstämpeln på pressmeddelandet - 12:25, klockan på mobilen? 12:25! Det tidigare PM:et som fått aktien att dra uppåt var alltså fel! Jag slänger mig på säljknappen fort som fan och dumpar hela innehavet - säljordern går igenom. Allt annat lika så bör ju aktien falla tillbaka till där den låg tidigare i veckan.


Så här ser grafen ut med mina transaktioner under de här veckorna:



Hyffsad tajming på säljet, bara för att jag blev lite skitnödig =) Köpte som ni ser senare tillbaka för samma belopp som tidigare men fick alltså 10-15% fler aktier än om jag bara legat kvar.

Trevlig helg!
M




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar